Wij van “ALS het licht uit gaat” willen graag een breder draagvlak en (nog) meer aandacht voor onze jaarlijkse MTB-avondtocht genereren, vooral nu in coronatijd. Dat doen we door middel van een serie interviews met onze sponsoren en vrijwilligers.

SPONSOREN ZIJN ONMISBAAR

De tweede in de reeks ‘in gesprek met’ is Tinus Kouwenberg, eigenaar van de StickerCompany en sponsor. De StickerCompany levert al voor het vierde jaar onze fietsbordjes en verzorgt ook de spandoeken en autostickers.

LET’S STICK TOGETHER

Ons contact is op een leuke manier tot stand gekomen. Ik was, na de eerste keer, de foto’s van ons evenement aan het bekijken en zag vier mannen met een fietsshirt met daarop heel groot reclame van de StickerCompany, en bedacht dat dit interessant was. Niet veel later reed op één van de toertochten die ik vaak op zondag bezocht, mij een niet al te grote MTB-er voorbij met zo’n zelfde shirtje aan. Ik dacht “Die ga ik eens even bijhouden”, en probeerde met de fietser in contact te komen. Dat lukte maar net en het bleek Tinus te zijn: de eigenaar van die firma. De afspraak was snel gemaakt bij een biertje bij de finish. Vanaf de tweede editie van onze avondtocht is hij een zeer gewaardeerde sponsor. Onze sponsoren faciliteren met name de totale aankleding van ons evenement, waardoor onze deelnemers kunnen ‘knallen’ en dat het evenement loopt als ‘een tiet’!

Tinus ging naar de Grafische school en als 15-jarige maakte hij bij een bevriend bedrijf in Veldhoven zijn eerste stickers. Dat bedrijf (later bekend als Verhoef Plastics) stond toen zelf ook nog in de kinderschoenen en werkte vanuit een omgebouwde kippenschuur. Tinus maakte voor vrienden, familie en cafés veel stickers; later ontwierp hij ze zelfs en liet ze vervolgens maken. Op zijn 22e had hij achter in zijn garage zelf een zeefdrukmachine geplaatst en drukte hij er in zijn vrije tijd driftig op los. Rond 1990 ging hij met een compagnon in zee onder de naam ‘de Sticker Koning’.

De garage werd te klein en er werd aangebouwd. Later werd het woonhuis de zeefdrukkerij. De samenwerking duurde tot 2004. Tinus had een andere visie en startte zijn eigen bedrijf onder de naam StickerCompany. Hij zag de meerwaarde van meedenken, ontwerpen, produceren (lees: drukken) en ook zelf monteren. Dit laatste zowel in eigen atelier als op locatie, tot zelfs op de 32e etage aan de buitenkant van een pand (!). Een groot deel van het printen gebeurt tegenwoordig (vanzelfsprekend bijna) digitaal, maar met een snijplotter een auto beletteren is ook nog steeds dagelijks werk. Hoewel steeds meer ontwerpen full colour zijn, tot auto’s toe (zie de foto van één van de bedrijfswagens).

                  StickerCompany bedrijfsauto 2                                  StickerCompany plotter 2                 


Tinus werkt voor ondernemers in het hele land; of het nu een etalageruit is of een groot project in een evenementenhal. Full colour printen gaat in huis op verschillende printers en op allerlei verschillende materialen. Zo kan een bus of auto bijvoorbeeld volledig ‘gewrapt’ worden. Maar ook interieurs krijgen zo een volledig nieuwe look. Het is snel en vooral niet zo duur als nieuwe meubels aanschaffen: dit gebeurt nu vaak bij bedrijven die op een doeltreffende manier een andere uitstraling willen. Maar het kan net zo goed met een keuken, vertelt Tinus.

     Tinus Kouwenberg

Dat Tinus voor ons de fietsbordjes maakt is eigenlijk tegen zijn principe: wat uit zijn bedrijf komt moet plakken of beplakt zijn. Wij zijn dan ook erg blij dat hij voor ons van zijn principe afwijkt en dat na afloop van onze tocht de startnummers tot een spatbord omgetoverd kunnen worden voor op een MTB fiets. Dus ALS je dit jaar weer een startnummer krijgt tussen 1 t/m 500, dan weet je dat-ie niet plakt, maar dat je hem met tyraps moet bevestigen.

 

Stickers nodig? Kijk dan op www.stickercompany.nl

  

 

Na het interview dat ik had met Jan Zuring bedacht ik dat het ook mooi zou zijn als we iedere maand een andere sponsor in het licht zouden zetten. Ik begin met John de Graaf van Hoevenaars Licht*Geluid*Video. John is zelf ook een fietser en was al een bekende voordat we ooit een “ALS het licht uit gaat” organiseerden. 

“LICHT UIT, SPOT AAN”                                             

Stukje historie

Dit inteJohn de Graafrview had ik met John de Graaf die ik al geruime tijd ken, onder andere van het fietsen. Bovendien is het bedrijf waar hij werkt al vier jaar een trouwe sponsor van ons evenement. John is al heel lang bevriend met Patrick, de zoon van Wil Hoevenaars. Wil is de oprichter van het bedrijf en verzorgde vanaf circa 1970 ‘Drive-in-shows’ en omroepinstallaties bij wielerevenementen, en tevens was hij omroeper. Dit deed hij tot circa 1995 hobbymatig. Zijn eigenlijke beroep was Keurmeester van vleeswaren. John en Patrick waren toen al bevriend en hielpen pa (Wil) regelmatig mee met opbouwen. Zo nodig waren ze ook DJ en gebruikten de lichtbakken en de installatie van pa Hoevenaars om zo hun ‘kunnen’ ten gehore te brengen. Patrick werkte in die tijd part time als fietsenmaker bij John Vermeulen in Geldrop. Destijds was hij fanatiek mountainbiker op hoog niveau, onder andere in die tijd samen met Bart Brentjes.

Toch wist Patrick tijd te besteden aan de toekomst van Hoevenaars Licht en Geluid. Zijn interesse voor live muziek zorgde ervoor dat Hoevenaars steeds meer het geluid verzorgde voor diverse bands. De live optredens vroegen steeds meer licht en lichteffecten en daar ging Hoevenaars zich steeds verder in specialiseren. De installaties werden groter en groter, de lichtshows uitgebreider en uitgebreider. Rond 2000 nam Patrick de zaak van zijn vader over en kwam kort na dit moment John de Graaf in dienst als accountmanager. 

 
High Tech anno nu

Het bedrijf is vandaag de dag een grote speler in het verzorgen van licht en geluid bij toonaangevende festivals en werkte onder andere voor ‘Transitia Glow Strijp S’, ‘STRP Festival’ en voor een ‘90’s feest Goffert park’ in Nijmegen waar zo’n 50.000 bezoekers kwamen. Maar ook diverse evenementen op de IJzeren Man in Eindhoven maakten regelmatig gebruik van hun diensten. Naast festivals verzorgt Hoevenaars onder andere beeld en geluid bij Corporate Events, meetings & presentaties en de technische ondersteuning van theatergezelschappen en artiesten. Ook maatwerkoplossingen behoren tot de mogelijkheden. Hoevenaars telt zo’n 25 man aan vast personeel (voor corona) en bij de opbouw van een groot evenement huren ze vaak meer dan 90 freelancers in om het geheel te kunnen realiseren. John vertelde dat Hoevenaars verder uitblinkt door persoonlijk advies, het meedenken met de klant en de kennis van de branche. Ook is hun flexibiliteit een sterk punt. Dit komt door het aantal professionele medewerkers en de beschikbaarheid van inhuur krachten bij het uitvoeren van opdrachten. Kortom: denk je aan een groot evenement, dan denk je aan Hoevenaars Licht*Geluid*Video.
Wil je een bewegend beeld van Hoevenaars zien? Kijk dan op https:fb.watch//4qP-fBjb4D  (Hoevenaars licht en geluid) of ga naar www.hoevenaars.nl.

Hoevenaars we zijn blij met een sponsor zoals jullie. 

 

 Hoevenaars met fiets                    Hoevenaars flightcases                       

 

We begonnen deze serie interviews om een hele goede reden met een bezoek aan Jan Zuring.

"What's in a name" 

In 2016 zochten we een naam voor de MTB-avondtocht die wij wilden organiseren met als goede doel de spierziekte ALS. Er kwamen veel namen voorbij, “ALS het licht uit gaat” vonden we de meest passende naam. Al googelend zagen we dat deze titel als domeinnaam reeds was vastgelegd door iemand uit deze regio en dat Jan daar mee te maken had. Jan lijdt zelf aan ALS en heeft in 2015 een gedichtenbundel uitgebracht onder deze titel, ook ter sponsoring van ALS onderzoek. Na enig overleg mochten wij deze naam voortaan gebruiken voor ons evenement. Mede daarom is Jan ons inspirerende boegbeeld geworden en heeft hij bij alle vier voorgaande edities het startschot gegeven voor onze tocht.

JAN ZURING ONS BOEGBEELD

Jan Zuring woont in Nuenen, had goede banen in de hightech sector en werd uiteindelijk ondernemer. Jan heeft tot zijn 43ste gevoetbald en is daarna gaan golfen. Na verloop van tijd merkte hij dat het steeds moeilijker werd om de club goed vast te houden. Na heel wat onderzoeken bleek hij ALS te hebben. Dit is een ziekte waarbij de motorische zenuwcellen (neuronen) worden uitgeschakeld, zodat je spieren niet meer worden aangestuurd. Spieren die nooit meer gebruikt worden, vallen uiteindelijk steeds verder uit tot uiteindelijk totale verlamming. Dat is in het kort gezegd ALS.

Bij Jan is ruim 10 jaar geleden de ziekte geconstateerd en in de 5,5 jaar dat ik jaarlijks bij hem kom, heeft hij behoorlijk moeten inleveren. Zo zag ik de laatste keer dat hij zelf zijn hand niet meer op zijn bedieningskastje kan leggen om zijn rolstoel te kunnen verplaatsen. Twee jaar geleden drukte hij nog zelf op de startknop voor onze avondtocht.

Toch blijft Jan opgewekt en zoals hij zelf zegt: ”Ik maak er per dag het beste van, ik kan niet anders, ik ben voor 100% afhankelijk van de hulp van mijn vrouw en van mijn verzorgingsteam”. Bij ALS moet je uitgaan van wat je nog wel kan en niet wat je niet meer kan. Daarom ging hij andere dingen doen zoals bv. puzzelen, gedichten en verhalen schrijven en zit hij veel op Facebook. Het schrijven van limericks en gedichten gaat hem erg goed af. De gedichtenbundel “ALS het licht uit gaat”, is daar een prachtig voorbeeld van. Na deze bundel heeft hij er nog twee geschreven, maar (nog) niet uitgebracht. Jan is scherp op Facebook en zijn humor is niet altijd direct begrijpelijk voor iedereen. Zijn politieke spot is duidelijk en niet altijd lovend over de werking in de zorg. De zorg die mensen zoals Jan nodig hebben, bijvoorbeeld bij een ziekenhuisopname, wordt vaak niet goed begrepen. Zo kan Jan niet op het belletje drukken als hij een zuster nodig heeft en eten lukt hem ook niet zelfstandig. Wat denkt u over het verwijderen van het cellofaan van het plakje kaas? Jan heeft diverse keren in het ziekenhuis gelegen, maar dan wel met 24 uur per dag zijn vrouw aan zijn zijde.

Ik vroeg Jan hoe hij nu deze tijd ervaart en of corona hem extra tergt. De winter is altijd slecht voor mij vertelt hij. Kou is niet goed, dus zit hij in de winter de hele dag binnen. Als het warmer is zit hij graag in hun tuin, in de zon en graag op het terras. Het is nu gewoon vervelend dat hij niets kan. Ze gaan nu natuurlijk voorzichtig om in hun contacten met anderen, want Jan is heel kwetsbaar. Jan zei: “Ik kan mezelf nauwelijks besmetten, omdat ik mijn handen niet meer kan optillen. Mede omdat ik afhankelijk ben van beademingsapparatuur ben ik in mijn gezicht ook redelijk beschermd, zegt hij. Zijn geluk bij deze ziekte is dat hij zijn spraak en zijn geest nog heeft. De pech, zoals bij iedere ALS patiënt, is dat hij zijn lichaam steeds meer verliest. Jan noemt zijn vorm van ALS 'middelbaar geluk’, voor zover je van geluk mag spreken. Niet iedereen blijft zijn spraak behouden en de meesten hebben een veel sneller ziekteverloop. Volgens Jan is ALS vooral mensonterende ziekte.

Jan juiSteven Kruijswijk en Jan Zuringcht onze lokale actie toe en er zouden meer van deze kleinere initiatieven genomen moeten worden. ALS Nederland kent enkele grotere evenementen die het merendeel van het totale opgehaalde bedrag voor onderzoek naar ALS binnenhalen. Dat zijn Amsterdam City Swim en de Tour du ALS op de Mount Ventoux. Meer kleinere initiatieven genereren een betere stabiele basis dan enkele grote projecten. Deze stelling wordt duidelijk bevestigd in het afgelopen coronajaar. Toen ik een mooie foto van hem wilde maken, kwam Jan zelf met een wel zeer toepasselijk plaat. Op deze foto zit hij naast een nationale fietsheld uit zijn eigen woonplaats Nuenen. Twee helden in één beeld gevat, als je het mij vraagt!  

 

Driek Verdonk,
namens “ALS het licht uit gaat”